tisdag 28 april 2009

Tyras dag.

Idag har Tyra namnsdag. Ska man fira det? Det är ju alltid roligt att ha en anledning att fira, men å andra sidan har inte alla namnsdag. Ska bara vissa få fira då eller? Jag t.ex. har namnsdag på trettondagsafton och har så länge jag kan minnas blivit uppvaktad med paket och tårta, ungefär som en födelsedag. Men min stackars syster, som har ett namn som hon delar med en annan person, hon har ingen namnsdag utan får fira en dag med ett liknande namn. Jag tror inte att vi kommer att fira Tyra mer än att säga grattis på namnsdagen, för tänk om vi skaffer ett syskon någon gång och ger han/hon ett namn som inte har någon egen dag, ska vi då sluta fira Tyra eller fira syskonet på "fel" dag? Hur gör ni i era familjer?

4 kommentarer:

Northtwig sa...

Vi firar namnsdagar i våran familj (tilltalsnamnet). Inget brak-kalas, men en liten present och kanske nått gott fika. Nu finns inte Noah i den svenska almanackan, men den finns i den danska så vi firar honom efter den :-)

Anonym sa...

Det här med namnsdag är rätt så överdrivet tycker jag! Ett "grattis på namnsdagen" värmer mer än att bli jätteuppvaktad och få dåligt samvete över att man inte kommer ihåg alla andras 267 namnsdagar... det tycker jag i alla fall som till och med får uppmärksamhet på någon annans dag..
Kram
//MÄRETH
ps) pussa Tyra en extra gång från moster och hälsa grattis på namnsdagen.

Mina Bravader sa...

Har då aldrig firat namnsdagen i våran familj. Men det beror nog på att alla är så glömska att ingen kommer ihåg när någon av oss har namnsdag. Men idag kom jag ju ihåg Tyras iaf. Det är ju ett framsteg!

Sussa sa...

här säger iallafall jag grattis på namnsdagen medans pappan i familjen inte ens vet när han själv fyller år... så enkelt... ;-) hihi