torsdag 2 april 2009

What´s up with the särskrivning?

Jag sitter och läser ganska många bloggar när jag inte har så mycket att att göra och stör mig något fruktansvärt på hur dålig många är på att stava. Jag menar inte att jag alltid stavar rätt och skriver meningar exakt korrekt, men många kan inte stava alls. Det är faktiskt jobbigt att läsa en massa text med nästan bara stavfel. Det gör att jag slutar läsa dessa bloggar och det är lite tråkigt tycker jag eftersom vissa har intressant innehåll. Sen är det alla dessa jävla särskrivningar. Om två ord uttalas ihop kan man nästan alltid skriva dem ihop. Genom att särskriva så kan orden få helt annan innebörd än var som var tänkt från början. Och även om jag fårstår vad skribenten vill ha sagt så är det grymt störigt när alla ord som ska sitta ihop skrivs isär.

Ett roligt exempel som jag tror att jag läste på Evelinas blogg, det stod något om skillnaden mellan mobiloperatör och mobil operatör. Den ena menar ju vilken operatör man har till mobilen medans den andra syftar på en flyttbar operatör...

5 kommentarer:

Northtwig sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Northtwig sa...

Och vad irriterande det är med dom som skriver allt med små bokstäver och inte använder punkt! Man får gissa sig till när meningen är slut.
Förvånansvärt många stavar väldigt dåligt nu för tiden! Har man inte svenska i skolan längre?? Eller stavar man egentligen "egenkligen" och verkligen "värkligen" nu???

Anonym sa...

Men finns det inget annat att göra för en småbarnsmamma än att reta sig på andra, fy Hanna.
Häls din svensklärarinna.

gaspode sa...

Ja frågorna är många! Kan en ensam stående, brun hårig sjuk sköterska verkligen ta hand om Sankt Bernhards hundar?

Skulle gärna utveckla det närmare, men jag måste hinna köpa en ny rak apparat och en halv akustisk gitarr idag också. En paj form skulle jag också ha haft.

Linda sa...

Klock rent!